Jak sobie radzić z dysleksją?

Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni - samodzielna praca dla starszych uczniów



Przygotowanie

  • Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
  • Powtórz i utrwal zasady pisowni.
  • Na końcu zeszytu załóż "Słowniczek Trudnych Wyrazów".


Pisanie z pamięci - co dzień

  • Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie, lub wskazany przez nauczyciela, fragment tekstu (ok. 5 zdań niezbyt długich, po ok. 5 wyrazów w zdaniu).
  • Przeczytaj pierwsze zdanie zapamiętując tekst i pisownię wyrazów; uzasadnij pisownię trudnych wyrazów.
  • Powiedz tekst z pamięci.
  • Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś.
  • Napisz tekst z pamięci.
  • Sprawdź zapis i nanieś poprawki.
  • Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki.
  • Zakryj zdanie wzorcowe i napisane.
  • Napisz powtórnie to samo zdanie.
  • Sprawdź zapis.


Poprawa błędów

  • Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię.
  • Wyrazy te zastosuj w krzyżówce, ułóż z nimi zdania, utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych, wykonaj ćwiczenie utrwalające pisownię (bibliografia).
  • Wpisz je do "Słownika Trudnych Wyrazów" (na końcu zeszytu).


Sprawdzian - wykonuj co tydzień

  • Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonywanych ćwiczeniach, a po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś, aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś.
  • Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio, i popraw je (wg wzoru). Po każdym tygodniu ćwiczeń pokaż zeszyt nauczycielowi.



         

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2012 :: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Bydgoszczy