Dysleksja a trudności z matematyką

Dzieci z dysleksją mogą mieć trudności w uczeniu się matematyki, ale niekoniecznie muszą one wynikać z zaburzeń zdolności matematycznych.
Wśród grupy dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się możemy wyróżnić:

  • dzieci z dysleksją
  • dzieci z dyskalkulią
  • dzieci z dysleksją i dyskalkulią, przy czym:
    • trudności w liczeniu są efektem ubocznym dysleksji
    • trudności w liczeniu są rezultatem dyskalkulii uwarunkowanej neurobiologicznie - (U. Oszwa, 2008)

wg T.C. Attwood (2002)

  • 10% - doskonale radzi sobie z matematyką, ponad poziom oczekiwany dla ich wieku i inteligencji
  • 30% - osiąga poziom umiejętności matematycznych zgodny z oczekiwanym dla ich wieku i możliwości poznawczych
  • 10% - wykazuje trudności w matematyce wskutek problemów z pamięcią, wydłużających czas potrzebny na opanowanie materiału
  • 25% - wykazuje osiągnięcia matematyczne poniżej przeciętnego poziomu wyznaczonego wiekiem i szczeblem edukacji (efekt uboczny trudności w czytaniu)
  • 25% - z trudnościami w czytaniu ma poważne problemy z matematyką, wskazujące na współwystępowanie u nich dysleksji z dyskalkulią


opracowała mgr Karolina Skowrońska - pedagog




         

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2012 :: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Bydgoszczy